چالش‌های دانشگاه فرهنگیان؛ کمبود استاد و ناتوانی معلمان-راهبرد معاصر
رکورددارترین نام برای دختران ایرانی اعلام شد همسر مالک شرکت موبایل موسوی آمل بازداشت شد قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است بریز و بپاش میلیاردی متهمان پرونده رضا‌یت خودرو با پول مردم کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ یازدهمین دادگاه چای دبش برگزار شد / تفهیم اتهام به یک متهم دیگر پرونده ساعت آغاز فعالیت مدارس چهارمحال و بختیاری اعلام شد مدارس ۱‌۱ شهرستان کرمانشاه فردا تعطیل شد کدام شغل‌ها در آینده با افزایش تقاضا روبه رو می‌شوند؟ فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۴ / ثبت‌نام ۵۶۰ هزار نفر بلاتکلیفی ۱۶ میلیون دانش آموز برای روز شنبه یکم دی ماه ۱۴۰۳ توضیح دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص حواشی برگزاری جشن یلدا  امکان تعطیلی کلاس درس بعد از امتحانات نوبت اول  هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۹/۳۰؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور ورود سامانه بارشی به کشور از امروز / یلدای برفی در استان‌های غربی

چالش‌های دانشگاه فرهنگیان؛ کمبود استاد و ناتوانی معلمان

با گذشت یک دهه از تأسیس، دانشگاه فرهنگیان همچنان در تأمین پیش‌نیازهای تربیت دانشجومعلمان با مشکل مواجه است و برخی فارغ‌التحصیلان توانمندی‌های لازم برای ورود به حرفه معلمی را کسب نمی‌کنند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 30
کد خبر: ۲۵۸۸۰۵

به گزارش راهبرد معاصر. دانشگاه فرهنگیان با هدف تأمین، تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش تأسیس شده است. این دانشگاه در حال حاضر با 98 پردیس فعال، تعداد 94 هزار و 594 دانشجو معلم، 132 هزار و 221 فارغ‌التحصیل، و 22 هزار و 749 مهارت‌آموز (افرادی که به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمده و باید یک سال دوره مهارت‌آموزی بگذرانند) را تحت پوشش دارد.

 

این دانشگاه با دو مشکل اصلی مواجه است: کمبود امکانات خوابگاهی و رفاهی، و کمبود شدید اساتید.

 

برخی از مهم‌ترین مشکلات دانشگاه فرهنگیان عبارتند از:

کمبود هیئت علمی: تعداد اساتید متخصص و مجرب برای تربیت مؤثر دانشجومعلمان کافی نیست.

 

نقص در برنامه‌های آموزشی: برنامه‌های درسی ممکن است به‌روز نباشند و نتوانند نیازهای واقعی معلمان آینده را پوشش دهند.

 

ناتوانی برخی دانشجومعلمان: بعضی از فارغ‌التحصیلان توانمندی‌های لازم برای تدریس مؤثر را کسب نمی‌کنند که این امر می‌تواند به ضعف در آموزش منجر شود.

 

عدم توجه کافی به مهارت‌های عملی: تمرکز کم بر آموزش‌های عملی و تجربی که برای معلمان ضروری است.

 

منابع ناکافی: کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی که بر کیفیت آموزش تأثیر منفی می‌گذارد.

 

این مشکلات می‌توانند بر کیفیت نظام آموزش و پرورش تأثیر منفی بگذارند.

 

دانشگاه فرهنگیان از نظر فضای کالبدی نیز با سایر دانشگاه‌های کشور و سرانه استاندارد فاصله قابل‌توجهی دارد. سرانه آموزشی این دانشگاه تنها حدود 29 درصد از سرانه استاندارد است.

 

همچنین، شیوه نامناسب جذب دانشجومعلمان و تأکید بیش از حد بر نتایج کنکور، منجر به پذیرش افرادی بدون علاقه به شغل معلمی شده است.

احسان عظیمی‌راد؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، معتقد است که فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان توانمندی‌های لازم را در حوزه‌های تربیتی، دانش تخصصی و مهارتی برای انتقال آموخته‌ها به دانش‌آموزان کسب نکرده‌اند.

 

به گفته وی، دانشگاه فرهنگیان با کمبود امکانات، به‌ویژه کمبود هیئت علمی مواجه است. در حالی که نسبت مطلوب هیئت علمی به دانشجومعلم 20 به 1 است، این نسبت در دانشگاه فرهنگیان 111 به 1 است و این دانشگاه با کمبود 3,800 نفر هیئت علمی روبروست.

 

عظیمی‌راد خاطرنشان کرد: سرانه فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان 1.4 مترمربع است، در حالی که سرانه مطلوب 10 مترمربع است. تأمین خوابگاه برای دانشجومعلمان با چالش‌هایی روبروست و اتاق‌های خوابگاه‌ها تعداد زیادی دانشجو را در خود جای داده‌اند. علاوه بر این، حدود 75 درصد از فضاهای ساختمانی دانشگاه فرهنگیان بیش از 30 سال قدمت دارند./ تسنیم

ارسال نظر